Saturday, August 14, 2010

Sunshine & Maroon Lily..



Salam Ramadhan buat semua Muslim bloggers..diharap semoga dugaan dan cabaran di bulan yang berkat ini dapat diharungi dengan mudah dan mendapat keberkatannya..



Saya nak berkongsi koleksi Coffee Set pertama Sunshine J&G Meakin saya..bercorak bunga lily maroon...merah hatiku.



Ada 6 peringkat bunga lily ini berkembang, dari kudip hinggalah ke kembang semangkuk, boleh di lihat di corak bahagian depan dan belakang teko.




Tadi sempat jugak tgk2 kat internet tentang bunga lily..boleh baca kat wikipedia untuk mengetahui macam2 type bunga lily( http://en.wikipedia.org/wiki/Lilium). Saya rasa2 macam lily merah hati ini ialah dari jenis Lilium Martagon (http://en.wikipedia.org/wiki/Lilium_martagon. Sebabya ada diterangkan lily jenis ni banyak di Eropah. Wallahualam..


Kat tapak hampir semua item ada kesan calit dan 3 titik berwarna merah dan hijau. Sebabnya telah diterangkan oleh Pn. Yatt dalam n3 terbaru beliau mengenai koleksi kesayangannya, Old Mill Johnson Bros (http://yattbzgg.blogspot.com/2010/08/multicolor-old-mill-jb.html) yang juga terdapat kesan titik2 kat bawah item.





Set ini dibeli daripada Kak Zainab, Cheras. Terima kasih ye kak & hubby, rasa bertuah dapat memilikinya. Saya dapat set ini dalam keadaannya yang cun dan bersih sebabnya ia tak pernah digunakan lagi. Alhamdulillah. Sugar potnya tiada, tapi tak mengapa..ada rezeki, berjumpa nanti..





Mengikut seorang penjual barang antik di internet, keluaran sunshine ware dihasilkan sekitar tahun 1940-1963. Jika ada kawan2 yang ingin memberi komen tambahan, silakan ya. Terima kasih kerna sudi membaca tentang sunshine & maroon lily ini.

No comments:

Post a Comment