Tuesday, July 27, 2010

Rosa Glamour oleh Goh Ban Huat



Salam & Good Day semua..hari ni, rasa terpanggil nak berkongsi satu koleksi saya yang tak seberapa ini, iaitu teko dan cawan design Rosa J&G Meakin, buatan MALAYA, MALAYSIA dan KUALA LUMPUR..hehehe..nak wat camne..set ni bercop caca marba, tapi yang pasti..dihasilkan oleh sebuah syarikat yang orang dulu2 cukup kenal, sehinggalah ke hari ini..ia masih wujud iaitu Goh Ban Huat.



Teko - Zaman Malaya..retak seribu..


Piring - Dah dikenali sebagai Malaysia




Cawan - Di buat di Kuala Lumpur maaa..




Untuk lebih mengenali syarikat Goh Ban Huat, boleh lah kita baca artikel ini : http://www.btimes.com.my/articles/gbh02/Article/

Dari artikel tersebut, dinyatakan bahawa produk pertama Goh Ban Huat ialah cawan seramik untuk penanaman getah sekitar 1900 an. Rupa-rupanya, perusahaan pinggan mangkuk oleh Goh Ban Huat telah bermula sejak 1940an. Dan penghasilan cawan & piring kopitiam pula banyak dihasilkan sekitar 1950-60 an.
Dan sekarang, GBH terkenal di mata dunia dalam industri pembuatan paip seramik. Selain itu ia juga aktif dalam penghasilan alat kelengkapan bilik mandi, dan juga pinggan mangkuk iaitu jenama Crown Lynn. Boleh rujuk website rasmi GBH untuk maklumat lebih lanjut http://www.gbhgroup.com.my/

Tea set ni tidak lengkap lagi sebab takdakk sugar pot and creamer. Piring kuih..tak perlu rasanya..Jika ada sesiapa yang mempunyai lebihan sugar pot GBH pink rosa ni..saya ingin meminangnya... call/sms saya yaa. Creamer pink GBH sedang dalam perjalanan, insya Allah sampai tak lama lagi..

4 comments:

  1. mamayana..! info yang menarik tks

    ReplyDelete
  2. mamayana ...wahh akak baru tahu ada made in malaya nihh ...tak pernah jumpa..

    ReplyDelete
  3. en. eis, thank u..saje share mana adaa
    MrsNor, saya pon nasib jumpa jer. hobi cari brg lama..menarik dan pelik..hehe

    ReplyDelete
  4. Hi ,
    Do you selling Dragon`s Blood (Getah Jernanag)? Our Medicine factory can buy it 500kg-1500kg every month if you are supplying it .please contact me at my Singapore Office .
    Best Regards
    Sean
    Kakao Talk ID :HooplaHa
    Skype ID: seanchapter
    Email:seangao61@gmail.com
    +65 81754357
    CNTIC TRADING CO,.LTD

    ReplyDelete